1989: Európa leghíresebb, legnagyobb múlttal rendelkező salakpályás motorversenyét Pardubicében rendezik Csehszlovákia Aranysisakjáért.
Az idei, immár 41. viadal egyben nevezetes évforduló is, mivel 60 évvel ezelőtt, 1929-ben futották ezt a versenyt először a közeli, világhírű lóversenypálya gyepén. A rendkívül népszerű, olykor százhúszezer néző előtt zajló esemény felett azonban túlhaladt a motortechnika fejlődése, ezért 1964-től egy speciálisan motorversenyzés céljára épített salakpályán folytatódik a hagyomány.
Az idei rajtlistán kevesebb világsztár nevét olvashattuk, mint a megelőző években, ám a küzdelem hevessége nem csökkent. A magyar pályasportot Adorján Zoltán és Tihanyi Sándor képviselte. A selejtező fordulóban csak Tihanyi Sándor vett részt és biztosan jutott a negyeddöntőbe, ahol már tizenkét kiemelt versenyző is rajthoz állt. Itt meglepő kiesések is előfordultak, így Thorp; az angol aranycsapat tagja, az amerikai Kelly Moran, a szovjet Szajtgarjev (két motordefekttel) és sajnos Tihanyi mondtak búcsút a további küzdelemnek. Az idei világbajnokság ezüst- és bronzérmese, a brit Wigg és Doncaster könnyen vették az akadályt.
A két elődöntő legnagyobb meglepetését Simon Wiggnek, az Aranysisak 1. számú várományosának sikertelen szereplése keltette. Mindkét csillogó-villogó GM gépe cserben hagyta, így csak a "kisdöntőben" indulhatott, Schatzer kölcsön-Jawa-jával. Adorján gyengén rajtolt, így csak negyedik lett.
Az Aranysisakért ezután indultak harcba a zsúfolásig telt arénában. Az első kanyarban a hazaiak üdvöskéje Roman Matousek volt elől, szorosan rajta Doncaster. A nézők lelkesedése a harmadik kör elején lelohadt, amikor Matousek nem tudott tovább ellenállni ellenfele nyomásának - az angolt elsőként intették le a hatodik kör végén. A boldog győztes ezt mondta: "Mi a különbség a vb-döntő és a Zlatá Prilba között? Itt kedvesebb, közvetlenebb a hangulat és főképpen az Aranysisak az, aminek megszerzése a legnagyobb dicsőség. Örömmel tekintek rá."
Eredmények:
1. J. Doncaster (GB)
2. R. Matousek (CS)
3. T. Olsson (S)
4. A. Kasper (CS)
5. V. Furlanetto (I)
6. T. Butler (AUS)
7. B. Brhel (CS)
8. A. Dryml (CS)
9. P. Vandirek (CS)
10. Adorján Zoltán (H)
11. Z. Tesar (CS)
12. Simon Wigg (GB)
Videó a versenyről:
A huszonegy éves hagyománynak megfelelően a következő napon futották Prágában a Lubos Tomicek Emlékversenyt, amely ragyogó Adorján sikert hozott, hiszen maximális pontszámmal iskolázta le a kitűnő erőkből álló mezőnyt. Simon Wigg ismét csak kölcsön Jawa motoron tudott rajthoz állni.
Eredmények:
1. Adorján Zoltán (H) - 15 pont
2. R. Matousek (CS) - 13
3. P. Thorp (GB) - 12
4. A. Kasper (CS) - 11
5. Z. Tesar (CS) - 10
6. S. Wigg (GB)
A Felixdorfban rendezett osztrák Aranysisak verseny is magyar sikert hozott: Adorján Zoltán nyerte a csehszlovák Tesar és a finn Tyrvainen előtt.