Atispeedway
PGE Ekstraliga
H. -  Csapat M P +/-
1.  Leszno - - -
2.  Wroclaw - - -
3.  Gorzów - - -
4.  Zielona Góra - - -
5.  Czestochowa - - -
6.  Grudziadz - - -
7.  Torun - - -
8.  Tarnów -  - -

Elitserien
H. -  Csapat M P +/-
1.  Eskilstuna      - - -
2.  Vetlanda - - -
3.  Avesta - - -
4.  Malilla - - -
5.  Gislaved - - -
6.  Hallstavik - - -
7.  Kumla - - -
8.  Västervik - - -
A hónap képe

 
Retro rovat
Friss bejegyzések
2016.12.08. 13:14
2016.06.16. 10:11
2016.06.07. 18:32
 
Top Videó

 
Élő közvetítés


 
Motorok

A kezdeti időszakban a versenyzők rendkívül sok motormárka és -típus között választhattak. Persze ezek nem speciális versenygépek voltak, hanem országúti motorkerékpárok, amelyeket a versenyzéshez megfelelően átalakítottak.


1927 Harley-Davidson "Peashooter"


1928 Douglas DT5 (UK)

Kezdetben nehéz, kéthengeres, 1000 cm3-es Harley ­Davidson, lndian és Douglas gépekkel mentek. Aztán éppen a Harley rukkolt ki egy élenjáró konstrukcióval és tulajdonképpen ezt tartjuk az első speciális salakversenygépnek. Természetesen a versenytársak is megjelentek gépeikkel, közülük elsősorban a Rudge-t említjük meg. Egyébként a Jawa gyár is előállított salakgépeket kis szériában.

Az igazi szenzációt a pályákon a harmincas évek ele­jén a JAP keltette. J. A. Prestwich tottenhami gyárában 1905-től készültek motorok, de ezeket sokféle márkájú gépbe építették bele. Stan Greening konstruktőr nevé­hez fűződik e rendkívül sikeres speciálmotor, amelyik hosszú időn át uralkodott a salakpályák világában. A JAP motor negyven éven át volt az élen főleg Martin, Excelsior és Rotrax vázakba építve.

Képtalálat a következőre: „jap speedway 1949”
JAP 500 (1949)

Minél jobban elterjedt a világon a salakverseny­sport, annál jobban igyekeztek a konkurens gyárak a JAP cég pozícióját megingatni, de a JAP sebezhetet­lennek bizonyult, legalábbis egy ideig. Az áttörés a csehszlovák Jaroslav Simandl-nak sikerült. Ő honfitár­sainak a speciál JAP gépeihez készített tartalék henge­reket és egyéb alkatrészeket. Az első, teljesen saját konstrukciójú „S” jelzésű motorját 1950-ben építette meg, de ez még sok hasonlóságot mutatott Greening szerkezetéhez. Csupán néhány darabot állítottak elő belőle Divisovban, a csehszlovák élversenyzők részére. A másik prototípus neve ESO, és ez már nemcsak újnak, hanem forradalmi konstrukciónak is számított.


1966 ESO

Simandl szakított az eddig tradicionális hosszúlö­ketű motorral és rövidlöketűt tervezett. Bízott a siker­ben és az ESO kilépett a hazai és külföldi pályákra. A kezdeti időszak minőségi hibáit lassan kiküszöbölték, és az új márka egyre ismertebbé, népszerűbbé vált.


1970 Jawa 890 Model

Simandl tradícióját a hatvanas évek közepétől ered­ményesen folytatta Jaroslav Cervinka konstruktőr. Az ő Jawa DT 890-ese 1966-ban nyert először rövidpályán világbajnokságot az angliai Jawa importőrrel Barry Briggs-szel a nyergében. A Jawa szilárdan tartotta világelsőségét, és a konku­rencia minden kísérlete sikertelennek bizonyult. Ered­ménytelenek maradtak a lengyel FIS, a svéd Hedlund, az angol Matchless és BSA, a szovjet UFA és a nyugat­német DR 500 próbálkozásai is.

Lengyelországban 1948-1964 között, JAP licenc alapján, gyártották a FIS motort elsősorban a hazai piacra, de Magyarországra is került 1957-től kb. egy tu­catnyi. A JAP-től teljesítményben, de főként minőség­ben is elmaradt. A lengyel válogatott tagjai továbbra is, csaknem kivétel nélkül, az angol motorral álltak rajt­hoz az ESO, illetve Jawa élvonalba kerüléséig.

A hetvenes évek elejére a legendás JAP eltűnt a rö­vidpályákról. A Jawa érzékenyen reagált a sportpiac kívánságára, és Divisov rövid idő alatt kiszélesítette gyártási prog­ramját a jégpályára szánt DT 891-es és a homok-, illetve fűpályára való DT 892-es típussal. A világbajnokságok hosszú sora bizonyította, hogy a Jawa a he­lyes irányban haladt.

A Jawa előretörésébe Angliában nem nyugodtak bele. A JAP márka felélesztésére tett sikertelen próbál­kozás után a sussexi Weslake-cégnek sikerült betörnie a salakra. Ennek a kis gyárnak egy F1 versenyautó elkészítése volt a fő terve. Viszonylag nagyon rövid idő alatt a piacra dobta négyszelepes OHV motorját, amely kis tömegével és nagy teljesítményével tűnt ki. Saját konstrukciójú vázzal a cég kezdetben nem fáradozott, a motort egyszerűen és főleg gyorsan Jawa vázba sze­relte be.

Amikor a Weslake-gyár megszerezte az első világ­bajnoki babért, nyilvánvaló lett, hogy a csehszlovák gépek monopolhelyzetének vége. De a Jawa válaszolt a kihívásra. Divisovban Jaroslav Cervinka irányításá­val létrehozták azt a négyszelepes 2xOHC DT 894 tí­pust, amely még a Weslake-nél is gyorsabban tette meg az utat a tervezőirodától az 1976-os hosszúpályás VB első helyéig.

Mialatt az NSZK-ban a „tuningművészek”, minde­nekelőtt Otto Lantenhammer új erőt leheltek a Wesla­kebe, Angliában Donald Godden, az egykori hosszú­pályás Európa-bajnok 1980-ban megjelent a saját maga által kifejlesztett és gyártott négyszelepes GR 500-as (Godden Racing) OHC motorjával. 
Ez a Weslake-nél valamivel nagyobb teljesítményű motor 1981-ben szé­les fronton tört be a piacra. A kontinensen az NDK egy­kori többszörös bajnoka, az NSZK-ban élő Hans Zierk „tuningművész” és a vezérképviselő „teríti” az árut. A nyugati piacon a Jawa 80 százalékos részesedése a negyedére zsugorodott.


1980 GM 500 (Giuseppe Marzotto)

A régebben Charlie Brown álnéven versenyző olasz Giuseppe Marzotto 1983-ban új konstrukciójával mindjárt világraszóló eredménnyel robbant be a sa­laksport világába, Egon Müllerrel a nyergében világ­bajnokságot nyert.

A következő esztendő újabb GM sikereket, két vi­lágbajnokságot hozott Erik Gundersen révén az itáliai kisüzemnek. Úgy tűnik, hogy a Weslake megjelenése óta a kezde­ményezés - a jégversenyzés kivételével - kicsúszott Divisov kezéből. Utoljára 1981-ben nyert világbajnokságot Lee révén hosszúpályán. Ezért a Jawa új típust fejlesztett ki, és 1984-ben színre lépett az új egy vezér­mű tengelyes 897-es típus.

Közel három évtizede tehát a GM halmozza a jobbnál jobb eredményeket. Több jól csengő nevű motoros lett világbajnok az olasz technikával, köztük a hatszoros egyéni világelső Tony Rickardsson is, habár a svéd klasszisnak előtte sikerült Jawa-val is felérnie a csúcsra.


Billy Hamill által 2006 -ban használt fekvő Jawa

A 2010-es évek elején megjelent egy új blokk, melyet egy egykori versenyző Marcel Gerhard fejlesztett ki. A svájci úriember GTR-nek nevezte el motorját. Az elmúlt években több kiváló vaspapucsos is kipróbálta, mintpéldául Chris Harris, Janusz Kolodziej vagy épp Fredrik Lindgren. A svéd pilóta  ezzel a specifikációval nyerte meg 2017-ben a Lengyel Nagydíjat Varsóban!


GTR

A ma használatos blokkról az alábbi táblázatban ad felvilágosítást:

JRM 889-10-208 blokk Adatok:

 

Motor 1 hengeres
4 szelepes,
léghűtéses
Lökettérfogat 499 cm3
Fúrat / Löket 90 / 78.5 mm
Max. Teljesítmény 48 - 50 kW
Max. Fordulat 12000 RPM            
Súly 26 - 30 kg
Üzemanyag Methanol

GM 500 blokk Adatok:

 

Motor 1 hengeres
4 szelepes,
léghűtéses
Lökettérfogat 498 cm3
Fúrat / Löket 92 / 75 mm
Max. Teljesítmény 48 - 50 kW
Max. Fordulat 11000 RPM            
Súly 25 - 27 kg
Üzemanyag Methanol

GTR 500 blokk Adatok:

 

Motor 1 hengeres
4 szelepes,
léghűtéses
Lökettérfogat 500 cm3
Fúrat / Löket 90 / 78.3 mm
Max. Teljesítmény 46.2 kW
Max. Fordulat 14000 RPM            
Súly 27.5 kg
Üzemanyag Methanol

 

 
FIM Speedway Grand Prix 2018

H.

# Versenyző Ö.P.
1. 69  Jason Doyle -
2. 692  Patryk Dudek -
3. 108  Tai Woffinden -
4. 71  Maciej Janowski -
5. 95  Bartosz Zmarzlik -
6. 89  Emil Sayfutdinov -
7. 55  Matej Zagar -
8. 66  Fredrik Lindgren -
9. 54  Martin Vaculik -
10. 23  Chris Holder -
11. 45  Greg Hancock -
12. 110  Nicki Pedersen -
13. 59  Przemek Pawlicki -
14. 222  Artem Laguta -
15. 111  Craig Cook -
European Championship 2018

 H.

# Versenyző Ö.P.
 1.  29  Andzejs Lebedevs -
 2.  225  Václav Milík -
 3.  505  Robert Lambert -
 4.  66  Leon Madsen -
 5.  85  Antonio Lindback -
Facebook
 
Országos bajnokság 2018

 H.

Versenyző Klub Ö.P.
 1.   Tabaka József  DSSE -
 2.   Magosi Norbert  GySC -
 3.   Benkő Roland  GySC -


A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.