A kezdeti időszakban a versenyzők rendkívül sok motormárka és -típus között választhattak. Persze ezek nem speciális versenygépek voltak, hanem országúti motorkerékpárok, amelyeket a versenyzéshez megfelelően átalakítottak.
1927 Harley-Davidson "Peashooter"
1928 Douglas DT5 (UK)
Kezdetben nehéz, kéthengeres, 1000 cm3-es Harley Davidson, lndian és Douglas gépekkel mentek. Aztán éppen a Harley rukkolt ki egy élenjáró konstrukcióval és tulajdonképpen ezt tartjuk az első speciális salakversenygépnek. Természetesen a versenytársak is megjelentek gépeikkel, közülük elsősorban a Rudge-t említjük meg. Egyébként a Jawa gyár is előállított salakgépeket kis szériában.
Az igazi szenzációt a pályákon a harmincas évek elején a JAP keltette. J. A. Prestwich tottenhami gyárában 1905-től készültek motorok, de ezeket sokféle márkájú gépbe építették bele. Stan Greening konstruktőr nevéhez fűződik e rendkívül sikeres speciálmotor, amelyik hosszú időn át uralkodott a salakpályák világában. A JAP motor negyven éven át volt az élen főleg Martin, Excelsior és Rotrax vázakba építve.
JAP 500 (1949)
Minél jobban elterjedt a világon a salakversenysport, annál jobban igyekeztek a konkurens gyárak a JAP cég pozícióját megingatni, de a JAP sebezhetetlennek bizonyult, legalábbis egy ideig. Az áttörés a csehszlovák Jaroslav Simandl-nak sikerült. Ő honfitársainak a speciál JAP gépeihez készített tartalék hengereket és egyéb alkatrészeket. Az első, teljesen saját konstrukciójú „S” jelzésű motorját 1950-ben építette meg, de ez még sok hasonlóságot mutatott Greening szerkezetéhez. Csupán néhány darabot állítottak elő belőle Divisovban, a csehszlovák élversenyzők részére. A másik prototípus neve ESO, és ez már nemcsak újnak, hanem forradalmi konstrukciónak is számított.
1966 ESO
Simandl szakított az eddig tradicionális hosszúlöketű motorral és rövidlöketűt tervezett. Bízott a sikerben és az ESO kilépett a hazai és külföldi pályákra. A kezdeti időszak minőségi hibáit lassan kiküszöbölték, és az új márka egyre ismertebbé, népszerűbbé vált.
1970 Jawa 890 Model
Simandl tradícióját a hatvanas évek közepétől eredményesen folytatta Jaroslav Cervinka konstruktőr. Az ő Jawa DT 890-ese 1966-ban nyert először rövidpályán világbajnokságot az angliai Jawa importőrrel Barry Briggs-szel a nyergében. A Jawa szilárdan tartotta világelsőségét, és a konkurencia minden kísérlete sikertelennek bizonyult. Eredménytelenek maradtak a lengyel FIS, a svéd Hedlund, az angol Matchless és BSA, a szovjet UFA és a nyugatnémet DR 500 próbálkozásai is.
Lengyelországban 1948-1964 között, JAP licenc alapján, gyártották a FIS motort elsősorban a hazai piacra, de Magyarországra is került 1957-től kb. egy tucatnyi. A JAP-től teljesítményben, de főként minőségben is elmaradt. A lengyel válogatott tagjai továbbra is, csaknem kivétel nélkül, az angol motorral álltak rajthoz az ESO, illetve Jawa élvonalba kerüléséig.
A hetvenes évek elejére a legendás JAP eltűnt a rövidpályákról. A Jawa érzékenyen reagált a sportpiac kívánságára, és Divisov rövid idő alatt kiszélesítette gyártási programját a jégpályára szánt DT 891-es és a homok-, illetve fűpályára való DT 892-es típussal. A világbajnokságok hosszú sora bizonyította, hogy a Jawa a helyes irányban haladt.
A Jawa előretörésébe Angliában nem nyugodtak bele. A JAP márka felélesztésére tett sikertelen próbálkozás után a sussexi Weslake-cégnek sikerült betörnie a salakra. Ennek a kis gyárnak egy F1 versenyautó elkészítése volt a fő terve. Viszonylag nagyon rövid idő alatt a piacra dobta négyszelepes OHV motorját, amely kis tömegével és nagy teljesítményével tűnt ki. Saját konstrukciójú vázzal a cég kezdetben nem fáradozott, a motort egyszerűen és főleg gyorsan Jawa vázba szerelte be.
Amikor a Weslake-gyár megszerezte az első világbajnoki babért, nyilvánvaló lett, hogy a csehszlovák gépek monopolhelyzetének vége. De a Jawa válaszolt a kihívásra. Divisovban Jaroslav Cervinka irányításával létrehozták azt a négyszelepes 2xOHC DT 894 típust, amely még a Weslake-nél is gyorsabban tette meg az utat a tervezőirodától az 1976-os hosszúpályás VB első helyéig.
Mialatt az NSZK-ban a „tuningművészek”, mindenekelőtt Otto Lantenhammer új erőt leheltek a Weslakebe, Angliában Donald Godden, az egykori hosszúpályás Európa-bajnok 1980-ban megjelent a saját maga által kifejlesztett és gyártott négyszelepes GR 500-as (Godden Racing) OHC motorjával.
Ez a Weslake-nél valamivel nagyobb teljesítményű motor 1981-ben széles fronton tört be a piacra. A kontinensen az NDK egykori többszörös bajnoka, az NSZK-ban élő Hans Zierk „tuningművész” és a vezérképviselő „teríti” az árut. A nyugati piacon a Jawa 80 százalékos részesedése a negyedére zsugorodott.
1980 GM 500 (Giuseppe Marzotto)
A régebben Charlie Brown álnéven versenyző olasz Giuseppe Marzotto 1983-ban új konstrukciójával mindjárt világraszóló eredménnyel robbant be a salaksport világába, Egon Müllerrel a nyergében világbajnokságot nyert.
A következő esztendő újabb GM sikereket, két világbajnokságot hozott Erik Gundersen révén az itáliai kisüzemnek. Úgy tűnik, hogy a Weslake megjelenése óta a kezdeményezés - a jégversenyzés kivételével - kicsúszott Divisov kezéből. Utoljára 1981-ben nyert világbajnokságot Lee révén hosszúpályán. Ezért a Jawa új típust fejlesztett ki, és 1984-ben színre lépett az új egy vezérmű tengelyes 897-es típus.
Közel három évtizede tehát a GM halmozza a jobbnál jobb eredményeket. Több jól csengő nevű motoros lett világbajnok az olasz technikával, köztük a hatszoros egyéni világelső Tony Rickardsson is, habár a svéd klasszisnak előtte sikerült Jawa-val is felérnie a csúcsra.
Billy Hamill által 2006 -ban használt fekvő Jawa
A 2010-es évek elején megjelent egy új blokk, melyet egy egykori versenyző Marcel Gerhard fejlesztett ki. A svájci úriember GTR-nek nevezte el motorját. Az elmúlt években több kiváló vaspapucsos is kipróbálta, mintpéldául Chris Harris, Janusz Kolodziej vagy épp Fredrik Lindgren. A svéd pilóta ezzel a specifikációval nyerte meg 2017-ben a Lengyel Nagydíjat Varsóban!
GTR
A ma használatos blokkról az alábbi táblázatban ad felvilágosítást:
JRM 889-10-208 blokk |
Adatok: |
|
Motor |
1 hengeres
4 szelepes,
léghűtéses |
Lökettérfogat |
499 cm3 |
Fúrat / Löket |
90 / 78.5 mm |
Max. Teljesítmény |
48 - 50 kW |
Max. Fordulat |
12000 RPM |
Súly |
26 - 30 kg |
Üzemanyag |
Methanol |
GM 500 blokk |
Adatok: |
|
Motor |
1 hengeres
4 szelepes,
léghűtéses |
Lökettérfogat |
498 cm3 |
Fúrat / Löket |
92 / 75 mm |
Max. Teljesítmény |
48 - 50 kW |
Max. Fordulat |
11000 RPM |
Súly |
25 - 27 kg |
Üzemanyag |
Methanol |
GTR 500 blokk |
Adatok: |
|
Motor |
1 hengeres
4 szelepes,
léghűtéses |
Lökettérfogat |
500 cm3 |
Fúrat / Löket |
90 / 78.3 mm |
Max. Teljesítmény |
46.2 kW |
Max. Fordulat |
14000 RPM |
Súly |
27.5 kg |
Üzemanyag |
Methanol |
|