A kezdeti idszakban a versenyzk rendkvl sok motormrka s -tpus kztt vlaszthattak. Persze ezek nem specilis versenygpek voltak, hanem orszgti motorkerkprok, amelyeket a versenyzshez megfelelen talaktottak.

1927 Harley-Davidson "Peashooter"

1928 Douglas DT5 (UK)
Kezdetben nehz, kthengeres, 1000 cm3-es Harley Davidson, lndian s Douglas gpekkel mentek. Aztn ppen a Harley rukkolt ki egy lenjr konstrukcival s tulajdonkppen ezt tartjuk az els specilis salakversenygpnek. Termszetesen a versenytrsak is megjelentek gpeikkel, kzlk elssorban a Rudge-t emltjk meg. Egybknt a Jawa gyr is ellltott salakgpeket kis szriban.
Az igazi szenzcit a plykon a harmincas vek elejn a JAP keltette. J. A. Prestwich tottenhami gyrban 1905-tl kszltek motorok, de ezeket sokfle mrkj gpbe ptettk bele. Stan Greening konstruktr nevhez fzdik e rendkvl sikeres specilmotor, amelyik hossz idn t uralkodott a salakplyk vilgban. A JAP motor negyven ven t volt az len fleg Martin, Excelsior s Rotrax vzakba ptve.

JAP 500 (1949)
Minl jobban elterjedt a vilgon a salakversenysport, annl jobban igyekeztek a konkurens gyrak a JAP cg pozcijt megingatni, de a JAP sebezhetetlennek bizonyult, legalbbis egy ideig. Az ttrs a csehszlovk Jaroslav Simandl-nak sikerlt. honfitrsainak a specil JAP gpeihez ksztett tartalk hengereket s egyb alkatrszeket. Az els, teljesen sajt konstrukcij „S” jelzs motorjt 1950-ben ptette meg, de ez mg sok hasonlsgot mutatott Greening szerkezethez. Csupn nhny darabot lltottak el belle Divisovban, a csehszlovk lversenyzk rszre. A msik prototpus neve ESO, s ez mr nemcsak jnak, hanem forradalmi konstrukcinak is szmtott.

1966 ESO
Simandl szaktott az eddig tradicionlis hosszlket motorral s rvidlkett tervezett. Bzott a sikerben s az ESO kilpett a hazai s klfldi plykra. A kezdeti idszak minsgi hibit lassan kikszbltk, s az j mrka egyre ismertebb, npszerbb vlt.

1970 Jawa 890 Model
Simandl tradcijt a hatvanas vek kzeptl eredmnyesen folytatta Jaroslav Cervinka konstruktr. Az Jawa DT 890-ese 1966-ban nyert elszr rvidplyn vilgbajnoksgot az angliai Jawa importrrel Barry Briggs-szel a nyergben. A Jawa szilrdan tartotta vilgelssgt, s a konkurencia minden ksrlete sikertelennek bizonyult. Eredmnytelenek maradtak a lengyel FIS, a svd Hedlund, az angol Matchless s BSA, a szovjet UFA s a nyugatnmet DR 500 prblkozsai is.
Lengyelorszgban 1948-1964 kztt, JAP licenc alapjn, gyrtottk a FIS motort elssorban a hazai piacra, de Magyarorszgra is kerlt 1957-tl kb. egy tucatnyi. A JAP-tl teljestmnyben, de fknt minsgben is elmaradt. A lengyel vlogatott tagjai tovbbra is, csaknem kivtel nlkl, az angol motorral lltak rajthoz az ESO, illetve Jawa lvonalba kerlsig.
A hetvenes vek elejre a legends JAP eltnt a rvidplykrl. A Jawa rzkenyen reaglt a sportpiac kvnsgra, s Divisov rvid id alatt kiszlestette gyrtsi programjt a jgplyra sznt DT 891-es s a homok-, illetve fplyra val DT 892-es tpussal. A vilgbajnoksgok hossz sora bizonytotta, hogy a Jawa a helyes irnyban haladt.
A Jawa elretrsbe Angliban nem nyugodtak bele. A JAP mrka fellesztsre tett sikertelen prblkozs utn a sussexi Weslake-cgnek sikerlt betrnie a salakra. Ennek a kis gyrnak egy F1 versenyaut elksztse volt a f terve. Viszonylag nagyon rvid id alatt a piacra dobta ngyszelepes OHV motorjt, amely kis tmegvel s nagy teljestmnyvel tnt ki. Sajt konstrukcij vzzal a cg kezdetben nem fradozott, a motort egyszeren s fleg gyorsan Jawa vzba szerelte be.
Amikor a Weslake-gyr megszerezte az els vilgbajnoki babrt, nyilvnval lett, hogy a csehszlovk gpek monopolhelyzetnek vge. De a Jawa vlaszolt a kihvsra. Divisovban Jaroslav Cervinka irnytsval ltrehoztk azt a ngyszelepes 2xOHC DT 894 tpust, amely mg a Weslake-nl is gyorsabban tette meg az utat a tervezirodtl az 1976-os hosszplys VB els helyig.
Mialatt az NSZK-ban a „tuningmvszek”, mindenekeltt Otto Lantenhammer j ert leheltek a Weslakebe, Angliban Donald Godden, az egykori hosszplys Eurpa-bajnok 1980-ban megjelent a sajt maga ltal kifejlesztett s gyrtott ngyszelepes GR 500-as (Godden Racing) OHC motorjval.
Ez a Weslake-nl valamivel nagyobb teljestmny motor 1981-ben szles fronton trt be a piacra. A kontinensen az NDK egykori tbbszrs bajnoka, az NSZK-ban l Hans Zierk „tuningmvsz” s a vezrkpvisel „terti” az rut. A nyugati piacon a Jawa 80 szzalkos rszesedse a negyedre zsugorodott.

1980 GM 500 (Giuseppe Marzotto)
A rgebben Charlie Brown lnven versenyz olasz Giuseppe Marzotto 1983-ban j konstrukcijval mindjrt vilgraszl eredmnnyel robbant be a salaksport vilgba, Egon Mllerrel a nyergben vilgbajnoksgot nyert.
A kvetkez esztend jabb GM sikereket, kt vilgbajnoksgot hozott Erik Gundersen rvn az itliai kiszemnek. gy tnik, hogy a Weslake megjelense ta a kezdemnyezs - a jgversenyzs kivtelvel - kicsszott Divisov kezbl. Utoljra 1981-ben nyert vilgbajnoksgot Lee rvn hosszplyn. Ezrt a Jawa j tpust fejlesztett ki, s 1984-ben sznre lpett az j egy vezrm tengelyes 897-es tpus.
Kzel hrom vtizede teht a GM halmozza a jobbnl jobb eredmnyeket. Tbb jl cseng nev motoros lett vilgbajnok az olasz technikval, kztk a hatszoros egyni vilgels Tony Rickardsson is, habr a svd klasszisnak eltte sikerlt Jawa-val is felrnie a cscsra.

Billy Hamill ltal 2006 -ban hasznlt fekv Jawa
A 2010-es vek elejn megjelent egy j blokk, melyet egy egykori versenyz Marcel Gerhard fejlesztett ki. A svjci riember GTR-nek nevezte el motorjt. Az elmlt vekben tbb kivl vaspapucsos is kiprblta, mintpldul Chris Harris, Janusz Kolodziej vagy pp Fredrik Lindgren. A svd pilta ezzel a specifikcival nyerte meg 2017-ben a Lengyel Nagydjat Varsban!

GTR
A ma hasznlatos blokkrl az albbi tblzatban ad felvilgostst:
JRM 889-10-208 blokk |
Adatok: |

|
Motor |
1 hengeres
4 szelepes,
lghtses |
Lkettrfogat |
499 cm3 |
Frat / Lket |
90 / 78.5 mm |
Max. Teljestmny |
48 - 50 kW |
Max. Fordulat |
12000 RPM |
Sly |
26 - 30 kg |
zemanyag |
Methanol |
GM 500 blokk |
Adatok: |

|
Motor |
1 hengeres
4 szelepes,
lghtses |
Lkettrfogat |
498 cm3 |
Frat / Lket |
92 / 75 mm |
Max. Teljestmny |
48 - 50 kW |
Max. Fordulat |
11000 RPM |
Sly |
25 - 27 kg |
zemanyag |
Methanol |
GTR 500 blokk |
Adatok: |

|
Motor |
1 hengeres
4 szelepes,
lghtses |
Lkettrfogat |
500 cm3 |
Frat / Lket |
90 / 78.3 mm |
Max. Teljestmny |
46.2 kW |
Max. Fordulat |
14000 RPM |
Sly |
27.5 kg |
zemanyag |
Methanol |
|